Ben je klaar om aan een spannende nieuwe carrière te beginnen? Het artikel van deze week komt rechtstreeks uit de Kaplan Carrièregids, deel 1: De banenjacht, een gratis eBook dat is ontworpen om je te helpen een bevredigende carrière te kiezen, de beste openingen in je vakgebied te vinden en een netwerk van contacten op te bouwen om je te helpen die volgende belangrijke stap te zetten.
LinkedIn is ontworpen voor professionals en is een social media-platform voor het bedrijfsleven. De basisfunctionaliteit van LinkedIn stelt gebruikers in staat om een online profiel aan te maken dat hun arbeidsverleden en vaardigheden weergeeft. Via dit profiel kunt u banen en zakelijke mogelijkheden vinden, netwerken met professionals die u kunnen aanbevelen bij hun collega’s en inzicht krijgen in uw branche.
Maar hoe bouw je het perfecte LinkedIn-profiel op om ervoor te zorgen dat werkgevers je vinden? Als je erover denkt om in het buitenland te gaan werken, kan je LinkedIn-profiel de perfecte plek zijn om je zoektocht naar een baan te beginnen. Hier zijn onze top tips om je LinkedIn-profiel te optimaliseren voor je internationale carrière.
Voeg een foto toe
Werkgevers die op zoek zijn naar rekruten kunnen per week door duizenden profielen scrollen. Deze geschreven profielen kunnen vaak onpersoonlijk en kunstmatig lijken; dus breng wat leven in je account door een foto op te nemen en de werkgever te laten zien dat je de professionele en representatieve persoon bent die je beweert te zijn.
Uw foto moet u in een professioneel daglicht stellen. Dus geen egoïsten, geen foto’s van jou die alcohol drinkt met je vrienden op dat echt geweldige feestje, en geen foto’s met je vrienden, ouders of huisdier. Een eenvoudige hoofdfoto is alles wat je nodig hebt.
Kies een pakkende kop
Veel mensen gebruiken gewoon hun functietitel als krantenkop. Hoewel dit niet per se verkeerd is, is het een verspilling van een kans: je hebt 120 karakters om je sterke punten te beschrijven en de aandacht van een werkgever te trekken. Gebruik ze om uit te leggen wat je kunt bieden. Bijvoorbeeld, “Marketing Consultant: merken helpen om op te vallen om de juiste redenen”.
Polijst uw samenvattingssectie
Dit is het meest prominente en belangrijkste element in uw profiel. Laat het niet leeg staan of zet je werkervaring op een rijtje. Schrijf een zin voor elk van uw grote successen; vermeld de principes en ideeën die u echt motiveren. Dit is ook een geweldige plek om te vermelden als je Engels hebt geleerd voor je internationale carrière. Rekruteerders en werkgevers die op zoek zijn naar tweetalige werknemers zullen dit gedeelte eerst zien, en het vermelden van de taalvaardigheden kan hen aanmoedigen om verder te lezen.
Maak een aangepaste URL aan
Wanneer u zich bij LinkedIn registreert, krijgt u automatisch een URL toegewezen die een combinatie van cijfers en letters bevat. Maar het is mogelijk om uw URL zo aan te passen dat hij uw naam bevat – zo wordt uw naam door een werkgever (of wie dan ook) gegoogled, uw LinkedIn-profiel zal een van de topresultaten zijn. Dit maakt je meer zichtbaar voor toekomstige werkgevers en rekruteringsbureaus.
Bouw je aanbevelingen
Aanbevelingen zullen werkgevers ervan overtuigen dat je niet zomaar een wannabee bent – je kunt echt je claims waarmaken. Als je nauw hebt samengewerkt met een collega of werkgever, bied ze dan een aanbeveling aan. Kies een bepaalde vaardigheid die u wilt benadrukken en herinner uw contactpersoon aan de tijden dat u die vaardigheid heeft aangetoond.
Bouw een sterk netwerk op
LinkedIn zal automatisch contactpersonen uitnodigen om met u in contact te komen. We raden u echter aan deze optie te deselecteren. Hoewel het u kan helpen om veel contacten op te bouwen, is het waarschijnlijk dat er mensen in uw contacten zijn die u niet zullen helpen en die zelfs afbreuk kunnen doen aan uw professionele imago. Gebruik in plaats daarvan de zoekfunctie om handmatig naar verbindingen te zoeken. Zodra u uw selecties hebt gemaakt, zal LinkedIn dan soortgelijke mensen voorstellen.
Wees actief in LinkedIn-groepen
Net als fanpagina’s op Facebook heeft LinkedIn een “groepsfunctie” waarmee leden zich kunnen verbinden rond een gemeenschappelijk belang of ervaringsgebied. Dit is een geweldige manier om je netwerk op te bouwen en je aanbevelingen te verhogen, dus of het nu gaat om een alumnigroep van de universiteit of een sectorspecifieke groep, doe mee en begin een gesprek. Hoe meer groepen je meedoet, hoe meer je kunt netwerken met gelijkgestemde professionals, maar je moet wel actief zijn binnen een groep om de vruchten te plukken. Probeer waar mogelijk een waardevolle bijdrage te leveren aan de discussie die andere mensen ten goede komt en laat zien dat je passie voor de door jou gekozen industrie bestaat.
Neem Trefwoorden op
Wanneer recruiters en werkgevers op LinkedIn zoeken, gebruiken ze sectorspecifieke trefwoorden om hun zoekopdrachten te verfijnen. Bijvoorbeeld, als een werkgever op zoek is naar een marketingassistent, zullen ze waarschijnlijk zoeken op trefwoorden als “marketing”, “SEO” en “optimalisatie” om ze te sturen naar professionals die bekwaam zijn op dit gebied. Bezoek de carrière pagina van bedrijven die u wilt worden tewerkgesteld door en kies trefwoorden die worden gebruikt in hun functieomschrijving. Werk deze woorden in uw profiel, maar vergeet niet om er subtiel over te zijn. Het moet er natuurlijk uitzien.
Recent Comments